Τα αυτοκίνητα κυριαρχούσαν στα ενδιαφέροντα του Θεόδωρου Ν. Χαραγκιώνη από τα παιδικά του χρόνια, με εκείνα της οικογένειάς του να δίνουν διέξοδο στις πρώτες οδηγικές και μετέπειτα συλλεκτικές του ανησυχίες. Η συλλογή του από αυτοκίνητα και συναφή με το αυτοκίνητο αντικείμενα, ξεκίνησε να διαμορφώνεται το 1977, ενσωματώνοντας με το πέρασμα του χρόνου σπάνια κομμάτια της Παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Η επαγγελματική του δραστηριότητα του επέτρεψε να σχεδιάσει τον οίκο της συλλογής του. Ενα μοναδικό κτιριακό συγκρότημα 30.000m2 στην καρδιά της Αθήνας, το οποίο σε 3.000m2 φιλοξενεί το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου. Η συλλογή εκτιθεται σε τρία επίπεδα, και ανακυκλώνεται συνεχώς, φιλοξενώντας σταδιακά τα περισσότερα εκθέματα. Περιλαμβάνει μοντέλα οίκων που δεν δραστηριοποιούνται πλέον όπως Avion Voisin, Adler, Allard, Packard, Facel Vega, Delage, Delahaye, Iso, Dino, Lagonda, Stanguelini, Siata, OSCA, JENSEN, HEALEY, Frazer Nash, Offenhauser κλπ, καθώς επίσης μοντέλα φημισμένων οίκων που εξακολουθούν να υφίστανται, κάποια κυριαρχούν στην σύγχρονη πραγματικότητα και κάποια επανήλθαν πρόσφατα στην παραγωγή ως Bugatti, Ferrari, Maserati, Aston Martin, Bristol, Lotus, Rolls Royce, Bentley, Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Mercedes, Porsche, BMW, Alpine, Borgward κ.ά. Το σύνολο της συλλογής, κατηγοριοποιείται ως εξής:
Antique, Veteran, Vintage, Post Vintage, Classic, Post Classic, Modern & Contemporary.
Η κατηγορία “Antique” αφορά στα πρώτα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν και έμοιαζαν με άμαξες χωρίς άλογα, πρίν συμπληρωθεί η πρώτη πενταετία του 20ου αιώνα. Ειδικότερα ως “Antique” θεωρούνται τα κατασκευασμένα έως το 1904, ως “Veteran” τα κατασκευασμένα από το 1905 – 1919 και “Vintage” αυτά από το 1920-1930.
Μια μερίδα συλλεκτών θεωρεί τα οχήματα που κατασκευάστηκαν έως το 1904 ως “Veteran”. Αυτό οφείλεται και έναν παλιό νόμο της Αγγλίας (“Red Flag Act for locomotives on highway”) όπου όριζε πως κανένα αυτοκίνητο δεν θα κυκλοφορούσε χωρίς την παρουσία ενός ατόμου να προχωρά μπροστά βαστώντας κόκκινη σημαία. Ο νόμος καταργήθηκε το 1896. Στη Βρετανία διοργανώνεται και σχετικός αγώνας το “London to Brighton Veteran Car Rally” με τη συμμετοχή αυτοκινήτων κατασκευασμένων ως το 1904
Με το άνω δεδομένο, ενα “Vintage” όχημα εχει χρονολογία κατασκευής από το 1905 – 1930 και ένα “Post-Vintage” έχει κατασκευαστεί από το 1931 – 1945.
Με τον όρο “Classic cars” εννοούνται εκείνα που κατασκευάστηκαν από το 1946 – 1964 και “Post Classic” τα κατασκευασμένα από το 1965 – 1974, ενώ ως “Modern” λογίζονται εκείνα από το 1975 – 1999. Τέλος από το 2000 και μετά, κατηγοριοποιούνται σαν “Contemporary”, ενώ δημοφιλής είναι και η ονομασία “Youngtimers”.
Σε κάθε περίπτωση, η ακριβής κατηγοριοποίηση των οχημάτων έχει ελαφρές διαφοροποιήσεις από χώρα σε χώρα όπως άλλωστε και στο πιο πάνω κείμενο.
Ψηφιακός Περίπατος εδώ
ΗISTORIC CARS
Η πιο διαδεδομένη κατηγοριοποίηση σήμερα την οποία ακολουθεί και το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, είναι η εξής:
- Antique έως το 1904
- Veteran 1905 έως 1919
- Vintage 1920 έως 1930
- Post Vintage 1931 έως 1945
- Classic 1946 έως 1964
- Post Classic 1965 έως 1974
- Modern 1975 έως 1999
- Contemporary (youngtimers) από το 2000