-Πότε και πώς δημιουργήθηκε το μουσείο;

Τα αυτοκίνητα πάντα αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου. Τη δεκαετία του 1970 είχα λάβει μέρος σε αρκετούς αγώνες αυτοκινήτου, αλλά το 1977 με τον ερχομό του πρώτου μου παιδιού αποφάσισα να σταματήσω και να επικεντρωθω μόνο στα κλασσικά. Ξεκίνησα τη συλλογή, με στόχο να αποκτήσω εκείνα που μου αρέσαν από παιδί. Τα πρώτα αυτοκίνητα ήταν μια Maserati Mistral, μια Rolls Royce Wraith, δύο Jaguar E-Type, δύο Lancia Appia GTE Zagato, δύο Austin Healey 3.000 και τρία Dino – ένα από αυτά ήταν Ferrari.

Το 1990 είχε φθάσει η συλλογή τα 25 κομμάτια και θεωρούσα ότι ήδη είχα κάνει υπερβολή και έπρεπε να σταματήσω. Έχοντας ήδη αγοράσει δύο ιστορικά αυτοκίνητα από έναν από τους μεγαλύτερους τότε συλλέκτες στην Ελλάδα, μου έγινε η πρόταση να αγοράσω ολόκληρη την υπόλοιπη συλλογή. Οι διαπραγματεύσεις διήρκεσαν δύο ολόκληρα χρόνια και με την ολοκλήρωσή της ο αριθμός των αυτοκινήτων διπλασιάστηκε. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα του Μουσείου, αφού η συλλογή έπαψε πλέον να είναι για προσωπική ικανοποίηση αλλά αποτελούσε ένα μεγάλο στόχο.

 

-Τι μπορεί να δει ο επισκέπτης;

Ο επισκέπτης του Μουσείου μπορεί να θαυμάσει τα 120 από τα 340 περίπου αυτοκίνητα της συλλογής τα οποία φιλοξενούνται εναλλασσόμενα. Ένα συνεργείο του ’30 με περισσότερα από 3.000 αντικείμενα, 72 ιστορικούς τροχούς που κοσμούν  τη σπείρα της πρόσοψης του κτιρίου μαζί με σύντομη ιστορία του αυτοκινήτου στο οποίο ανήκαν, 32 ιστορικά τιμόνια και ιστορικό αρχείο της ΕΛΠΑ, αποτελούμενο από 90 κομμάτια.

 

-Ποιες εκθέσεις φιλοξενούνται;

Στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου έχουν βρεί στέγη, οι μόνιμες εκθέσεις TRANSPARENCY, που προσβλέπει στο να δώσει τη δυνατότητα στους επισκέπτες του Μουσείου να γνωρίσουν από κοντά την τεχνολογία του αυτοκινήτου, όπως αυτή αλλάζει μέσα από τον διαφορετικό τρόπο μετάδοσης της κίνησης, αφού αυτό τελικά οδηγεί σε ασφαλέστερη οδήγηση και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Τα εκθέματά της αφορούν σε πέντε «διαφανή» αυτοκίνητα και τέσσερα εκπαιδευτικά μοντέλα των δεκαετιών από το ’40 έως το ’70 που στόχο έχουν να μην αφήσουν ερωτηματικά στον διερευνητικό επισκέπτη σχετικά με την τεχνολογία που «κρύβεται» μέσα σε ένα αυτοκίνητο και MADE BY HELLAS, με αντικείμενο αυτοκίνητα που σχεδιάσθηκαν, κατασκευάστηκαν ή συναρμολογήθηκαν στην Ελλάδα, αλλά και εκείνα του διεθνούς χώρου για τα οποία σημαντικοί Έλληνες συνετέλεσαν στη δημιουργία τους. Στην έκθεση επίσης συμμετέχουν Έλληνες σχεδιαστές αυτοκινήτων τόσο στον ελληνικό όσο και στο διεθνή χώρο, συγγραφείς βιβλίων για ελληνικά οχήματα, αλλά και ερευνητές της αρχαίας και της νεότερης κλασσικής τεχνολογίας, που έχουν μελετήσει αρχές σοφών, όπως ο Αρχιμήδης και ο ‘Ηρων ο Αλεξανδρεύς, που εφαρμόστηκαν διαχρονικά στην τεχνολογία της αυτοκίνησης. Παράλληλα, το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου γιορτάζει τα 100 χρόνια της BMW. Από την 1 Δεκεμβρίου 2016, οι επισκέπτες του Μουσείου έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν μοναδικά μοντέλα από κοντά και να ενημερωθούν για τους θρύλους της αυτοκίνησης της BMW.

 

-Λίγα λόγια για τα εκπαιδευτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται.

Βασικός πυλώνας στην εκπλήρωση του σκοπού του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου είναι η εκπαίδευση των νέων στην οδική ασφάλεια και συμπεριφορά. Το Μουσείο συνεργάζεται με πιστοποιημένους φορείς για την πραγματοποίηση εξειδικευμένων προγραμμάτων για όλες τις ηλικίες και συμπεριλαμβάνεται στην ειδική λίστα του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων στους προτεινόμενους χώρους για σχολικές επισκέψεις.

Ενδεικτικά αναφέρω τις συνεργασίες με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» που τα παιδιά έως 12 ετών με την καθοδήγηση των παιδαγωγών απολαμβάνουν μία ευχάριστη κατανόηση των βασικών κανόνων κυκλοφοριακής αγωγής ενώ για τα μεγαλύτερα παιδιά πραγματοποιούνται προβολές στο αμφιθέατρο του μουσείου και συζητήσεις με κυκλοφοριολόγους. Τον Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής (STEM) με έμφαση σε προγράμματα ρομποτικής και μηχανολογίας, τα «Riding School» και «Speed Kart Academy» που διατηρούν εκπαιδευτικοί και παράλληλα έμπειροι οδηγοί αγώνων, και μεταφέρουν στους συμμετέχοντες τα μικρά και μεγάλα μυστικά για ασφαλή οδήγηση με αυτοκίνητο ή με μοτοσυκλέτα και μια εμπεριστατωμένη γνωριμία με την αγωνιστική οδήγηση και τέλος την “EduCartoon” που χρησιμοποιεί τη γελοιογραφία ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Παράλληλα, το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου αναπτύσσει δικά του προγράμματα που αφορούν στη δημιουργική απασχόληση των μικρών παιδιών καθώς και θεματικές εκθέσεις,  με στόχο την ανάπτυξη των γνώσεων στη λειτουργία των κλασσικών οχημάτων για τα μεγαλύτερα.  

 

-Ποιες είναι οι  αντιδράσεις του κόσμου και τα σχόλια που έχετε λάβει;

Δεν είναι τυχαίο ότι το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου βρίσκεται στην πρώτη 5αδα των προτιμήσεων των επισκεπτών στην Ελλάδα, στο σύνολο των μουσείων,  σύμφωνα με το Trip Advisor. Οι αντιδράσεις είναι εξαιρετικά θετικές από τους Έλληνες και ευχάριστης έκπληξης από τους τουρίστες που δεν περιμένουν να δουν κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Τα σχόλια είναι θετικότατα και ενθαρρυντικά, πολύ δύσκολο ξεχωρίσω κάποια. Ωστόσο, από τον υπερμεγέθη τόμο των επισκεπτών, σας δίνω ενδεικτικά ένα Ελληνικό, ένα Αυστραλιανό και ένα Βρετανικό ενώ θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αναφέρω και το σχόλιο του Κώστα Ζουράρι:

  1. «Στο κέντρο μιας αποπνικτικής Αθήνας ένας επίγειος παράδεισος! Νοσταλγία για αλλιώτικες εποχές! Σας ευχαριστούμε για τη μαγεία που μας χαρίσατε!» Δημηλιάνα-Αναστάσιος.
  2. “A fantastic Museum! I did not expect to see anything like this in Greece” Frank & Gerri Dean, motorcycle enthusiasts.
  3. «This is a brilliant collection – have been to “British Motor Industry Heritage Trust” in UK, “Prince Rainier” in Monaco and “Henry Ford” in Detroit – this equal all of the above» Amy Stoker.
  4. «Τούτη η αυτοκίνητη Υπερουρανία, μας οδηγεί στην υπεράχρονη διαδρομή που νοσταλγούμε. Ευχαριστώ τον Αρχηγέτην Οδηγόν Θόδωρο, για το χάρισμα και το δώρημα που μας δαψιλεύει» – Ο Κώστας Ζουράρις, σήμερα, ξανά εδώ.

 

-Μετά από τόσα χρόνια διαδρομής, τι είναι για εσάς το «αυτοκίνητο»;

Η χαρά της ανεξαρτησίας της κίνησης, η έκθεση στον ίλιγγο της ταχύτητας και η απόλαυση της απόλυτης ισορροπίας όταν το αυτοκίνητο πλαγιολισθαίνει δυναμικά, στην διάρκεια επίσημων αγώνων.

Η ικανοποίηση των τεσσάρων, εκτός από τη γεύση, αισθήσεων με κυρίαρχη την όραση, από το πιο πολυσχεδιασμένο αντικείμενο της βιομηχανικής περιόδου, που σε κλίμακα ανθρώπου χαρακτηρίζει τον αστικό ιστό, σχεδόν εξ΄ίσου σημαντικά με τα κτίρια.

 

-Λίγα λόγια για το κτίριο στο οποίο στεγάζεται το μουσείο.

Το Capitol ξεχωρίζει από το μέγεθός του που είναι 30.000 τμ αφού ενσωματώνει έξι αστικά οικόπεδα και μια πολυκατοικία, και από την αρχιτεκτονική του, η οποία έχει ιδιαίτερη δυναμική, που δεν θυμίζει τίποτα από ότι έχουμε δει μέχρι τώρα στα κτίρια της Αθήνας. Το συγκρότημα στο οποίο στεγάζεται το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, αποτελείται από ένα βασικό κτίριο σύγχρονης αρχιτεκτονικής και τρία δορυφορικά σε στυλ Art Deco που πλαισιώνουν μια καταπράσινη εσωτερική πλατεία με πέντε εισόδους. Η σπείρα-σήμα κατατεθέν του Μουσείου-που χαρακτηρίζει αισθητικά το συγκρότημα, είναι εμπνευσμένη από το Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης, έργο του μεγαλύτερου ίσως αρχιτέκτονα όλων των εποχών Frank Lloyd Wright και ενώνει χωρίς μηχανικά μέσα τον αστικό ιστό με την είσοδο του Μουσείου στον 4ο όροφο, συνεπικουρούμενη από κυλιόμενες σκάλες και ασανσέρ. Η μισή επιφάνεια του κτιρίου είναι κάτω από τη Γή, διατεταγμένη σε οκτώ υπόγεια που στην πλειοψηφία τους, είναι χώροι στάθμευσης, ιδιαίτερα φιλικά στους χρήστες, αφού τα διαπερνά ένα αίθριο προσφέροντας άπλετο φυσικό φώς. Στο βάθος του αιθρίου ένας καταρράκτης με τον ήχο του υπερνικά τον θόρυβο από την κυκλοφορία των πέριξ αυτοκινήτων, αφού η συμβολή της Ιουλιανού με την Γ΄Σεπτεμβρίου είναι το τρίτο πιο φορτισμένο κυκλοφοριακά σταυροδρόμι της Αθήνας.

-Επίσης, θα ήθελα ο κ. Χαραγκιώνης να διαλέξει τρία ή τέσσερα από τα οχήματα του μουσείου, τα οποία θα μπορούσαν να είναι τα αγαπημένα του ή να έχουν μια ξεχωριστή ιστορία ή να αποκτήθηκαν με  ξεχωριστό τρόπο.

Στη συλλογή υπάρχουν περισσότερα του ενός μοναδικά στον κόσμο αυτοκίνητα. Τα πιο χαρακτηριστικά είναι το BMW 319/328 Motto Streamliner του ’50 με αλουμινένιο άβαφο αμάξωμα, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από τον Ιταλό καροσερίστα Rocco Motto, το Jovett Jupitter ABBOT Coupe του ‘52, το μπροσθοκίνητο αλουμινένιο σπορ Βρετανικό αυτοκίνητο, με σωληνωτό σασί και επίπεδο κινητήρα που κατασκευάστηκε από την καροσσερί ABBOTT σε δύο μόνο αντίγραφα, που το ένα έχει καταστραφεί και το PIPER GTR το πρωτότυπο της PIPER για συμμετοχή στο LEMANS του 1969. Επίσης θα ήθελα να αναφέρω τα: Bugatti 57 Ventoux Coach (1934), αυτοκίνητο του πολύ γνωστού Γάλλου συλλέκτη Jean-Michele Cerede. Delahaye 135 M.S. Coach του Chapron (1950), προερχόμενο από την περίφημη Baillon Collection & Lancia Aurelia B20 (1952), Nardi Conversion (πρώην ιδιοκτησίας του οδηγού της Formula 1, Lorenzo Bandini).

Υπάρχει επίσης μία συγκινητική ιστορία ενός νεαρού Βρετανού που ζει με την οικογένειά του και εργάζεται στην Αυστραλία,  ο οποίος εντόπισε στη συλλογή το παλαιό αυτοκίνητο του πατέρα του, μία Bristol  406, που αποκτήθηκε από το μουσείο σε δημοπρασία στη Μεγάλη Βρετανία. Το αυτοκίνητο ήταν σε εξαιρετική κατάσταση και ενδιαφέρθηκε να το αγοράσει και να το προσφέρει στους γονείς του ως δώρο επετείου γάμων. Το Μουσείο έχοντας ακόμη ένα Bristol 406 στη συλλογή του, συμφώνησε, και ο νεαρός έφερε στην Ελλάδα ολόκληρη την οικογένειά του, για να το παραλάβει. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι στο επίσημο περιοδικό της λέσχης ιδιοκτητών BRISTOL (B.O.C.) έχουν αφιερωθεί ήδη δύο άρθρα για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο και την πρόσφατη ιστορία του στην Ελλάδα.

 

Copyright 2018 - Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου